Vest-Afrika kryr av marabouter. Det er når vi drikker to glass senegalesisk kaffe til femti franc på deling, at Samuel og jeg kommer inn på temaet. Jeg spør Samuel hvordan jeg kan møte en marabout. Han sier at det finnes mange 'tout prêt d'ici', men at det finnes en sterk en i Marcory. Og vil jeg virkelig møte en sterk marabout, bør jeg dra til Korhogo. Der er det en marabout med eksepsjonelle egenskaper. Alt han sier, går i oppfyllelse. En brors kone var gravid i to år (naturligvis fordi svart magi var kastet over henne): Hun dro til marabouten i Korhogo i går, og i dag fødte hun.
Alle slags problemer, alle slags ugjengjeldte kjærligheter, alle slags mystiske og magikastede sykdommer; det finnes ikke en marabout som ikke kan gjøre noe med det på den ene eller den andre måten. Rundt Le grande mosquée de Diula, hvor det selges honning, dadler, rosenkranser, parfymer, Hare Krishna-røkelse, Koranen og bøker eller hefter om islamsk magi og inkantasjoner, kjøper jeg bok om drømmetyding og betydningen av ulike kroppsdelers skjelven, skrevet av en marabout i Guinea-Conakry.
Her står det om alle mulige typer drømmer som du antagelig aldri har hatt, hva de betyr og hva du bør ofre hvis du får dem. Hvis du for eksempel drømmer om et hvitt brød på toppen av noens hode, så betyr det at vedkommende skal henrettes av landets myndigheter. Ingen ofring kan bøte på dette. Drømmer du at du har et skytevåpen i hånden uten å fyre det av, så betyr det et svik eller en avgjørelse eller et ønske som ennå ikke er realisert. Ofring: Et par gamle sko. Drømmer du om en savanne som brenner, betyr det at høvdinger vil lide på grunn av krig, og den påkrevde ofringen er geitemelk til en foreldreløs i nabolaget. Drømmer du om en moden risåker, så betyr det en forelders død. Drømmer du om røkt fisk på markedet, så betyr det at du vil få 120 år på jorden. Drømmer du at du spiser kald kassava, så betyr det at Gud vil gi deg kraft på det fysiske og seksuelle plan. Drømmer du om en hest, så betyr det lykke. Drømmer du om en albino, betyr det at du vil lykkes i forretningene dine uten mye anstrengelse. Drømmer du om en kald og kraftig vind, betyr det at fiendene dine uten skrupler vil skade deg. Drømmer du om en varm og deilig vind, betyr det at ikke alle løfter som gis deg vil bli innfridd. Drømmer du om en vind som bringer med seg skyer, betyr det ulykke, hindringer å overkomme. Men drømmer du at du er forvandlet til en vind, som en fugl i luften, betyr det 'bonheur' og rikdom.
Her står det om alle mulige typer drømmer som du antagelig aldri har hatt, hva de betyr og hva du bør ofre hvis du får dem. Hvis du for eksempel drømmer om et hvitt brød på toppen av noens hode, så betyr det at vedkommende skal henrettes av landets myndigheter. Ingen ofring kan bøte på dette. Drømmer du at du har et skytevåpen i hånden uten å fyre det av, så betyr det et svik eller en avgjørelse eller et ønske som ennå ikke er realisert. Ofring: Et par gamle sko. Drømmer du om en savanne som brenner, betyr det at høvdinger vil lide på grunn av krig, og den påkrevde ofringen er geitemelk til en foreldreløs i nabolaget. Drømmer du om en moden risåker, så betyr det en forelders død. Drømmer du om røkt fisk på markedet, så betyr det at du vil få 120 år på jorden. Drømmer du at du spiser kald kassava, så betyr det at Gud vil gi deg kraft på det fysiske og seksuelle plan. Drømmer du om en hest, så betyr det lykke. Drømmer du om en albino, betyr det at du vil lykkes i forretningene dine uten mye anstrengelse. Drømmer du om en kald og kraftig vind, betyr det at fiendene dine uten skrupler vil skade deg. Drømmer du om en varm og deilig vind, betyr det at ikke alle løfter som gis deg vil bli innfridd. Drømmer du om en vind som bringer med seg skyer, betyr det ulykke, hindringer å overkomme. Men drømmer du at du er forvandlet til en vind, som en fugl i luften, betyr det 'bonheur' og rikdom.
Samuel og broren hans tar meg til marabouten i Marcory eller mer spesifikt Belleville, som ligger mellom Treichville og Marcory. De kjenner huset hans fordi de har vært hos ham flere ganger - 'il est fort', 'han er sterk', gjentar Samuel stadig. Den gamle bor bak en rekke klessnorer, vi setter oss på en trebenk på en liten gårdsplass hvor en mann utfører wudu og ber. Innefra høres klangen av kauriskjell som slås som terninger - en rislende lyd. 'Hva heter han?' lurer jeg om marabouten. 'Det er ikke viktig', sier Samuels bror.
Den andre klienten, en høy tynn mann, kommer etter hvert ut, og vi går inn. Rommet er svært lite. Marabouten har hvit helsetrøye og myke bukser sydd av en gulspraglete pagne. Han er gammel. Det er iblant vanskelig å høre hva han sier, og han snakker delvis djula med Samuel, som har blitt med inn. Han sitter foran et rundt stofftrukket brett, kanskje en rist, med en håndfull kauriskjell på. Jeg forteller om reisen min, og at jeg vil fortsette til Burkina Faso, Niger, Tsjad, og enten Sudan, Sør-Sudan eller den Sentralafrikanske Republikk. 'Dra eller ikke dra?' spissformulerer Samuel. Marabouten kaster kauriene. 'C'est claire; c'est propre', sier han. 'Ingenting vondt vil hende deg på denne reisen!'
Det å konsultere en marabout ble likevel dyrere enn jeg hadde trodd - for marabouter foreskriver ofringer: To hvite perlehøns, en kilo rød ris og en kilo grønne bønner, må jeg ofre. Fordelingen er slik: En hvit perlehøne og en kilo rød ris må gis til en imam, mens en hvit perlehøne og en kilo grønne bønner må gis til tvillinger (som sitter hendig tilgjengelig utenfor moskeer nettopp fordi de er yndede ofringsresipienter). Han kaster kauriene flere ganger og gjentar at det er 'propre.' Men så - kanskje fordi jeg mumler at jeg har uroet meg over Sør-Sudan - legger han til en ofring som tar knekken på budsjettet mitt: At jeg må ofre en hvit levende sau når jeg kommer til Burkina Faso, gi den til en moské. Han sier også at jeg ikke må gå for mye til marabouter. You tell me - jeg tror ikke jeg har råd til å gå mye til marabouter, heller. En hvit sau! Det var som søren.
Den andre klienten, en høy tynn mann, kommer etter hvert ut, og vi går inn. Rommet er svært lite. Marabouten har hvit helsetrøye og myke bukser sydd av en gulspraglete pagne. Han er gammel. Det er iblant vanskelig å høre hva han sier, og han snakker delvis djula med Samuel, som har blitt med inn. Han sitter foran et rundt stofftrukket brett, kanskje en rist, med en håndfull kauriskjell på. Jeg forteller om reisen min, og at jeg vil fortsette til Burkina Faso, Niger, Tsjad, og enten Sudan, Sør-Sudan eller den Sentralafrikanske Republikk. 'Dra eller ikke dra?' spissformulerer Samuel. Marabouten kaster kauriene. 'C'est claire; c'est propre', sier han. 'Ingenting vondt vil hende deg på denne reisen!'
Det å konsultere en marabout ble likevel dyrere enn jeg hadde trodd - for marabouter foreskriver ofringer: To hvite perlehøns, en kilo rød ris og en kilo grønne bønner, må jeg ofre. Fordelingen er slik: En hvit perlehøne og en kilo rød ris må gis til en imam, mens en hvit perlehøne og en kilo grønne bønner må gis til tvillinger (som sitter hendig tilgjengelig utenfor moskeer nettopp fordi de er yndede ofringsresipienter). Han kaster kauriene flere ganger og gjentar at det er 'propre.' Men så - kanskje fordi jeg mumler at jeg har uroet meg over Sør-Sudan - legger han til en ofring som tar knekken på budsjettet mitt: At jeg må ofre en hvit levende sau når jeg kommer til Burkina Faso, gi den til en moské. Han sier også at jeg ikke må gå for mye til marabouter. You tell me - jeg tror ikke jeg har råd til å gå mye til marabouter, heller. En hvit sau! Det var som søren.
'Du må gjøre det den gamle har sagt!' sier Samuel etterpå. Kanskje har de allerede en følelse av at jeg har lyst til å snike meg unna.
![]() |
Perlehøns i Treichville, Abidjan |
Folk har virkelig ulike oppfatninger av besøket mitt hos marabouten. Didier skriver 'Fait moi le plaisir de ne plus voir les marabouts. Ce ne sont pas des hommes saint je dis pas ça pour te décourager mais c'est la vérité.' Min norsk-ivorianske venn Stephan tror ikke på marabouter. Hvis reisen vil gå fint - som han sa - hvorfor ofre noe? Dette lurte jeg på også. 'Jo mer du tror på det, jo mer skjer det med deg', sier Stephan. Den ivorianske vennen min C., derimot, er helt på linje med det hele og gir sin tilslutning på Facebook. 'Ofringer er viktige!' skriver han fra flyktningleiren i Tunisia.
Jeg gikk først og fremst til en marabout fordi jeg er nysgjerrig, ikke for jeg tror han kan påvirke reisen min på den ene eller andre måten, eller se fremtiden. Fremtiden er ikke fastlagt, mener nå jeg. Til det er vi altfor mektige aktører.
SvarSlettEkte kjærlighetsspell Caster Dr.Obodo. Staver for å tiltrekke kjærlighet, Stopp skilsmisse, Ekteskapsstaver, Ta tapt kjærlighet, Penger og velstående staver, Beskyttelsesformer, Staver til ..Kontakt informasjon
E-post: templeofanswer@hotmail.co.uk
Ring, Viber og whatsapp +2348155425481