søndag 19. januar 2014

En prat i en hirseøl-bar


En rolig dag i landsbyen, og jeg bestemmer meg for å nyte den med litt hirseøl, tchapalo. Filome serverer i dag. Tre baule-menn slår seg ned i den lille plankebaren, og en av dem legger an på Filome. Det kan ikke være lett for ei ung jente å ha med alle disse fulle mennene å gjøre. Men hun setter tappert frem kalabassene og glassflaskene med den gule drikken som er sterkere enn øl, og gjør døve ører.

Mennene forteller meg om baule-navnesystemet: Hvis vedkommende er født på en mandag, og er gutt, så får vedkommende navnet Kouassi. Hvis vedkommende er født på en mandag, og er jente, så får vedkommende navnet Akissi. Skjemaet blir slik:

Født:
Guttenavn
Jentenavn
Mandag
Kouassi
Akissi
Tirsdag
Kouabio
Adja
Onsdag
Konan
Amenan
Torsdag
Kouakou
Ahou
Fredag
Yao
Awa
Lørdag
Koffi
Affoue
Søndag
Kouame
Amoin

Jeg sitter sammen med Mandag, Fredag og Lørdag, viser det seg. Men man har alltid flere navn. Mandag heter også Noël, Jul, fordi han er født i jula. Og det er vanlig å ha et kristent eller vestlig navn også.

At en utlending setter pris på lokal mat og drikke, som hirseøl, er noe som alltid gleder afrikaneres hjerter. De spør om jeg spiser dét og dét. 'Jeg spiser alt unntatt snegle', sier jeg - 'det er mitt totem.' De aksepterer dette fullstendig. 'Attié-folket spiser helle ikke snegle', forteller en av dem; 'det er deres totem. Muslimer spiser heller ikke snegler.' Det er fordi man i islam må skjære strupen over på dyret og la blodet renne ut. 'Men snegler har ikke blod, og de har ikke strupe. Derfor er de et totem for muslimer', forklarer han.

Filome vil ikke ta imot penger for tchapaloen, men jeg insisterer helt til hun tar imot. Hirseølbrygging er en tung jobb – det vet jeg alt om etter å ha fulgt prosessen i tre dager. Jeg er glad for at jeg kan komme hit i ny og ne og snakke om alt og ingenting, og takknemlig for den varme velkomsten de hirseølbryggende lobi-kvinnene alltid gir meg.

Kopper til tørk i Akouedo, Abidjan

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar